GJK har en lång tradition av många duktiga tävlingsjudoka med meriter och deltagande i bland annat OS, VM och EM. För att börja tävla krävs lägst gult bälte (5 kyu). GJK organiserar själva tävlingen Judits Pokal som går av stapeln fyra gånger om året. Tävlingen riktar sig främst mot nybörjare och har ett vandringspris som varje år delas ut till den klubb som tagit flest poäng under årets tävlingar.

Förutom Judits Pokal finns det många andra tävlingar att anmäla sig till varje termin, både som barn, kadett, junior och senior. Tävlingarna annonseras av tränarna till respektive grupp, samt skrivs upp på anslagstavlorna. Anmälan sker i god tid till ansvarig tränare. Oftast sker transport till tävlingslokalen med egna bilar under ledning av tävlingsansvariga från klubben.

Under tävlingarna får våra deltagare coachning av en ledare som sitter med bredvid mattan under matchen.

Allmänt om en judomatch

Judo på elitnivå är en synnerligen tuff sport som kräver både uthållighet, 4 minuters effektiv matchtid (seniorer), och teknik/timing/snabbhet/explosivitet för de snabba kasten.

När du ser en match handlar det mycket om kampen om greppet. Alla på toppnivå har favoritgrepp, är väldigt starka i händerna och får de in sina grepp kan de också kasta motståndaren. I vissa fall är greppen väldigt olika, i andra fall är det endast mindre detaljer som skiljer. På internationella tävlingar används vit respektive blå dräkt för att publiken enkelt skall kunna skilja de tävlande åt. På mindre tävlingar används vitt respektive rött bälte för att publiken och domaren ska kunna urskilja de två tävlande.

I det följande presenteras grundreglerna som gäller för seniorer. För barn och ungdomar som tävlar finns det modifierade regler.

Det som ger poäng är följande:

Kast
Är det centrala i en match. Kasten kan förenklat vara:
* fot-/benkast där motståndarens fötter sveps undan.
* höftkast där motståndaren rullas över höften på den som kastar.
* handkast där händerna styr rörelsen åt något håll.
* offerkast där man offrar sin egen balans för att kasta motståndaren.
Målet är att kasta motståndaren på rygg. Landningen är väldigt avgörande för poängen och kattreflexer, d.v.s. där den som blir kastad vrider sig och landar på magen, gör att det inte blir några poäng alls. Hur högt upp i luften den som blir kastad flyger är helt ointressant för poängen.

Fasthållning
* motståndaren skall ligga mer eller mindre på rygg och den som håller i skall sitta bredvid
eller hålla uppifrån.
* om den som sitter fast lyckas att med sina egna ben kroka benet på den som håller i fasthållningen räknas det inte som fasthållning.

Arm-/halslås: (dessa tekniker används inte förrän de senare tonåren, och lärs ut tidigast vid 14 års ålder)
* kan inte leda till annan poäng än matchvinst.
* att bända på armbågsleden så att motståndaren ger upp.
* att “strypa” motståndaren så att motståndaren ger upp.

Detta låter brutalt, men är kontrolltekniker och man känner när man sitter fast och måste ge upp långt innan situationen blir farlig. Armlås och halslås tillämpas förs på tävling för juniorer och fortsatt för seniorer.

Poängen

Ippon (full poäng och matchen är slut – domaren lyfter armen rakt upp)
– kast med kontroll, kraft och fart där den som blir kastad landar huvudsakligen på rygg.
– fasthållning i 20 sekunder
– arm-/halslås
–  tre varningar för motståndaren blir hansoku-make (diskvalificering)

Waza-ari (näst högsta poängen – domaren sträcker armen rakt ut åt sidan)
– kast där en detalj saknas jämfört med ippon.
– fasthållning i 10-20 sekunder
Två stycken waza-ari blir ippon (full poäng).

Poängtavlor
På poängtavlorna som används kan man enkelt se vem som leder matchen. Sett från höger på respektive tävlandes sida av poängtavlan:
– kommer först den lägsta poängen, waza-ari
– andra siffran är ippon = matchvinst.
Det betyder att om röd/blå tävlande har en waza-ari har denne 1 poäng när man tittar på poängtavlan. Har vit en ippon har denne 10 poäng. OBS! Poängen räknas dock som sagts inte ihop.

Varning – shido
Domaren kan dela ut varningar för regelbrott.  Tre varningar innebär diskvalifikation (hansoku make) och vinst för motståndaren.

Vid lika poäng
Är resultatet lika när matchtiden är slut så inleder man golden score, d.v.s. första poängen vinner. Förlängningen pågår i högst tills första poängen utdelas.

Mer om domarens tecken

– Matchen startas muntligt med “Haijme”.
– Tillfälligt avbrott muntligt med “Matte” och ”stopptecken” mot sekretariatet.
– Matchslut: muntligt med “Sore made” (vid signal från sekretariatet)
– Vid fasthållning pekar domaren med rak arm på de tävlande och säger “Osaekomi” när klockan skall startas. En suddande rörelse med armen och ordet “Toketa” betyder att fasthållningen är bruten och fasthållningsklockan skall stoppas.

– Vid varningar pekar domaren på den som får varningen och säger: “Shido”.
– Domaren visar med tecken för vilken förseelse en varning delas ut. Några vanliga:

* En snurr med armarna framför sig betyder passivitet, vilket är vanligast.
* Rakt utsträckta armar betyder att en tävlande bara försvarar sig, är defensiv.
* Rakt utsträckta armar som dras ned betyder neddragning/skenattack.

Tävlingssystemet

Tävlingssystemet ser ut som i bl.a. tennis med utslagstävling.
Vid Grand Slam-turneringar hamnar de två som förlorar semifinalerna i bronsmatch motde som tagit sig längst i återkvalet. I alla andra stora tävlingar får alla som har nått kvartsfinal en andra chans att ta bronsmedalj i ett återkval. Det finns fler varianter på återkval på lägre nivåer.
– är det tio eller färre deltagare tävlas det i pooler där alla möter alla (används inte på stora internationella tävlingar). Vid två pooler följer semifinal och final.

Fyra medaljer
I judo delas 1 guld, 1 silver och 2 brons ut. Om det är fem deltagare eller färre i viktklassen då blir det endast 1 brons.